Information om det 30:e Dalarallyt 2019

Välkommen och anmäl ditt lag till en av årets höjdpunkter – Dalarallyt! Det här är en ”tävling” som går ut på att hitta så många arter som möjligt och/eller att bara komma ut och skåda tillsammans och ha kul – varje lag lägger ribban där man vill!

Antalet körda km räknas inte, men skriv upp tiden för de senaste noterade arterna! Detta är viktigt om två lag hamnar på första plats/samma antal arter, så vinner det lag som fick in sin sista art först. Längre ner i resultatlistan kan det mycket väl bli delad placering, men vi måste ju veta vilka som får ta hem det åtråvärda vandringspriset!

Tid

Tävlingen genomförs detta år den 15 – 16 februari och startar kl. 18.00 på fredagskvällen och avblåses 16.00 på lördagskvällen.  Naturligtvis bestämmer deltagarna själva hur mycket av denna tid de vill tillbringa i fält.

Vart får man skåda?

Lagen får färdas vart de vill inom rapportområdet (= länet). Startplats är valfri medan återsamlingen sker vid Bygdegården i Gimsbärke norr om Borlänge efter E16/Rv70, strax norr om Rastastugan i Duvnäs, på västra sidan vägen, vid fartkamera riktad mot norr.

Återsamlingen

För sen ankomst kan leda till poängavdrag. Ett lag som tävlar i en helt annan del av Dalarna än samlingsplatsen, t.ex. Malung, Mora eller Idre, kan få ”dispens” från samlingen. Detta lag ringer då in sitt resultat till Peter mellan kl.16.00 och 16.15 på lördagseftermiddagen.

Ingen mat kommer att serveras denna gång (svårt för oss från Ludvika att ordna), men spar lite av matsäcken så vi kan mingla och mumsa i alla fall! Ha alltså inte för bråttom hem!

Vad gäller för att få räkna en art?

Laget måste innehålla minst två personer. Fler än hälften av lagets medlemmar måste observera samma fågel för att arten ska få räknas i tävlingen (2 av 3, 3 av 4 eller 5 osv.). Består laget av endast två deltagare måste dock båda se eller höra samma fågel.

Alla arter som anses spontana av SOF (kat. A och C) får räknas. Alltså räknas tamduva, fasan och kanadagås, men inte mandarinand och liknande arter. Frisläppta fåglar (ex. rapphöna, fasan, berguv) får inte räknas i samband med frisläppande eller om de ses på själva utsläppsplatsen / intill voljär o dyl.

Om det vid sammanställningen framkommer att två eller fler lag är oense om en individs artbestämning, och man under diskussion inte kan bli eniga, får samtliga lag stryka obsen av denna individ. 

Rapportering

Det är självklart att man rapporterar in roliga arter på Artportalen även dagarna/veckorna innan rallyt. ”Mörkade” arter får inte räknas. Och naturligtvis larmar man ut ”larmarter” på BA före och under rallyt. Avstår ett lag från detta tas arten bort vid sammanställningen. Avstår lag utan BA medvetet från att ta kontakt med ett lag med BA (som då larmar), får även de ”böta” med artavdrag. Naturligtvis måste även BA-försedda lag ringa/skicka SMS till de lag som eventuellt saknar BA om något tungt hittas! Tänk på att alla inte är anslutna till lokala Band-larm – det är BA som gäller!!!

Rapportera lagets observationer på Artportalen – det gäller även de observationer som du tror att något annat lag kommer att rapportera!

Laguppställningar

Laguppställningar, info om lag & BA, mobilnummer, mm till alla lag hittar ni här. Se till att ditt lag har den listan med under tävlingen!

Utrustning

”Normal” skådarutrustning är vad som gäller under tävlingen. Det är alltså tillåtet att använda järppipor, Bird calls och liknande. Parabol är tillåtet med hänsyn till de skådare som har problem med hörseln. Däremot är bandspelare/uppspelning av ljud från mobil, strålkastare, ficklampor, värme- och ljuskänsliga kameror eller liknande utrustning inte tillåtet. Detta för att alla ska känna att tävlingen sker på ett sportsligt sätt. ”Mäskning” d v s fågelmatning innan rallyt för att locka fram arter är tillåtet.

Etik

Naturligtvis måste alla deltagare visa hänsyn mot såväl fåglar, naturen i övrigt och andra människor. SOF:s/Club 300:s etiska regler gäller före och under rallyt! Övertramp kan leda till diskvalificering.

Deltagaravgiften

Deltagaravgiften är 25 kr per person och den kan betalas in på bankgiro 341–0081, DOF c/o Bengt Eriksson (OBS NYTT KONTO!) eller via Swish 123 349 72 78. Glöm inte avsändare! Överskottet går till DOF:s fågelskydd.

Lagbild

Det hör till traditionen att varje lag ska skicka in en bild på laget till DOF:s hemsida, SNARAST efter tävlingen! Skicka bilden till Glenn Costello: glenncostello11@gmail.com

God skådning önskar The Reunion & DOF!