27 februari, 2022

ÅRSMÖTE 2022

DOF kallar medlemmar till årsmöte 2022
på Naturum Dalarna söndagen den 27 mars.

Många medlemmar har ännu inte förnyat medlemskapet för 2022, vilket ställer till stora problem för föreningen med att administrera medlemsregister, medlemstidning och kallelser till möten, studiecirklar, exkursioner och resor. Så vi uppmanar alla som ännu inte har förnyat sitt medlemskap och som fortfarande vill vara medlemmar att göra det så fort som möjligt. Endast du som betalat medlemskap för 2022 innan 27 mars kallas till årsmötet och endast du som betalat medlemskap för 2022 senast 9 april kommer att få nummer 2 av medlemstidningen Fåglar i Dalarna.

Tid och plats:

Program:

• Välkommen till årsmöte
  • Traditionella årsmöteshandlingar
  • Förslag till ändring av DOFs stadgar
  • Fika
  • Berguvens liv och leverne med särskild utgångspunkt från Dalarna, Stig-Åke Svenson.
Förslag till ändring av stadgar

På årsmötet 2020 fick styrelsen i uppdrag att göra en översyn av stadgarna. Nedan redovisas styrelsens förslag som syftar till att modernisera stadgarna, men också förtydliga dem i några avseenden. Förändringarna presenteras här i punktform.

• Förslaget innehåller en ny paragraf om att hedersmedlemmar kan utses och hur det går till.
  • Förslaget slopar att det ska finnas suppleanter till styrelsen utan slår bara fast att antalet styrelsemedlemmar består av 10 – 12 personer. Vidare att det ska eftersträvas en jämn könsfördelning, en geografisk spridning och en åldersspridning.
  • Förslaget gör ett tillägg i texten om valberedningen, så att den ska informera ordföranden om förslag senast två veckor före årsmötet.
  • Förslaget tydliggör att föreningens firmateckning kan ske av ordförande och kassören var för sig och att styrelsen kan utse ytterligare en styrelseledamot att teckna firma.
  • Förslaget reglerar hur motioner till årsmötet ska framställas och hanteras.

Både de gällande stadgarna och förslaget till nya stadgar finns att läsa på hemsidan.

Beslut om stadgeändringar ska tas på två föreningsmöten varav ett ska vara ett årsmöte. Ett beslut vid årets årsmöte är det första beslutet.

Berguven är Dalarnas landskapsdjur och den har i alla tider fascinerat människor. Från att vara illa omtyckt och stämplats som skadedjur – till idag – då den är klassad som sårbar och med på listan över hotade arter, Stig-Åke Svenson.

Berguven som man ofta ser den i naturen, på avstånd.
Foto Stig-Åke Svenson.

Dela gärna!