27 mars, 2023

ÅRSMÖTE 2023

Den 26 mars samlades omkring 35 medlemmar på Fornby Folkhögksola i Borlänge för att delta i DOFs årsmöte. Ordförande Stig-Åke Svenson öppnande mötet och hälsade alla varmt välkomna och speciellt välkomnades dagens föreläsare Tom Arnbom.

Tyst minut

Owe Olsson, som varit styrelseledamot i 40 år och kassör i 37 år dog efter lång tids sjukdom veckan innan årsmötet. Owe var inte bara styrelseledamot men också en av föreningens mesta inventerare genom alla år. Mötet inleddes med en tyst minut till Owes minne.

Traditionella årsmöteshandlingar

Sedan genomfördes traditionella årsmöteshandlingarna smidigt och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året. Till styrelsen valdes en ny ledamot och tre omvaldes, dock var två av dessa tidigare suppleanter.  Numera är alla i styrelsen ordinarie ledamöter. Årsmötet beslutade om oförändrad medlemsavgift och Stig-Åke informerade kort om verksamhetsplanen för 2023 och fyllde på med att årets nyhet är en inventeringskurs som startar 2 april med ett teoripass inomhus och följs upp med praktik i fält den 15 april. Ansvariga för kursen är Mats Forslund och Lars-Erik Nilsson, som har som mål att kursen ska kunna upprepas flera gångar.

Åke Persson påminda om sitt upprop kring tretåig hackspett som fanns med i senaste nummer av medlemstidningen och som nu även finns på hemsidan.

Stig-Åke påpekade att om DOF ska kunna arrangera en resa 2023 behövs det att Karin Björklund får hjälp att arrangera resan. Vidare berättade han att DOF kommer att ha ett antal ljudboxar för inventering av vitryggig hackspett. De ska sättas upp i lövskogsområden. Tycker du det skulle vara kul och vill veta mer hör av dig till Stig-Åke. Sedan uppmanade Stig-Åke fler att delta i DOFs aktivitet för EKO-skådning.

Mötesavslut

Stig-Åke avslutade mötet med att avtacka Petrus Tengnér med boken Levande Våtmark, som tack för många års arbete i styrelsen och som sekreterare.  Årsmötet stämde i med en rungande applåd.

Fikabild, foto: Svend Svarrer

Bild på Tom, foto: privat, fast denna bild tagen från Toms presentation av Svend Svarrer.

Efter mötet blev det en fika- och mingelstund innan Tom Arnbom, WWF slutade dagen med ett intressant föredrag om Världsnaturfonden WWFs och BirdLife Sveriges projekt för att undersöka fågel- och insektslivet i Tavvavumo, ett vidsträckt myrområde längst norrut i Sverige.

Området hyser enorma mängder fåglar, speciellt vadare, men även fisk och insekter finns i stora mängder. Inte minst mygg.

Vackra bilder och Toms stora engagemang gjorde att föredraget blev mycket uppskattat och även Tom tackades med boken Levande Våtmark och en varm applåd.

Dela gärna!